Viata lunga pentru acumulatorul masinii tale

Rolul acumulatorului este de a stoca energia electrica necesara pornirii motorului termic si functionarii diverselor accesorii sau instalatii electrice de pe autovehicul, atat in stand-by (sistem alarma, sistem audio, computer central, etc) cat si in sarcina (sistem aprindere, sistem iluminare, aparatura de bord, etc.). Incarcarea lui se face in timpul functionarii motorului, de catre alternator.

Stocarea si ulterior eliberarea de energie electrica se face pe baza unor reactii chimice reversibile ce au loc in interiorul acumulatorului. Actualele acumulatoare sunt “fara intretinere”, asa ca prea multa informatie despre cum functioneaza ele ar fi inutila.

Totusi este bine de stiut ca in timp, in zona bornelor se poate forma si depune o substanta cu aspect de sare, care este coroziva si poate afecta negativ performantele acumulatorului. Cand apare, ea trebuie indepartata cu o perie de sarma, atat de pe cleme
cat si de pe borne, dupa care acestea se ung cu vaselina si se reasambleaza.

In viata lunga a acumulatorului joaca un rol important buna functionare a sistemului de incarcare a acestuia. Defectarea acestui sistem duce in scurt timp la “golirea” acumulatorului si la toate neplacerile legate de acest aspect. Se poate preveni efectuand cel putin o verificare anuala a sistemului de incarcare in cadrul unui service competent.

Va spunem din experienta ca 95% din reclamatiile in garantie legate de calitatea acumulatorului au la baza acest aspect; bineinteles ca nu se aproba schimbarea acumulatorului, iar recuperarea lui este uneori imposibila, alteori posibila, dar niciodata 100%.

Vorbind de “viata“ acumulatorului, statisticile noastre arata ca la ora actuala acesta se situeaza in zona 5-6 ani. Daca cedeaza mult mai repede e cazul sa faci investigatii pentru ca simpla inlocuire a lui poate sa insemne bani aruncati pe fereastra. Se intampla sa uitam peste noapte, uneori chiar si ziua, un consumator electric pornit, in timp ce motorul este oprit. Cazul cel mai frecvent este al farurilor, dar poate fi si casetofonul sau plafoniera. Vom avea astfel neplacerea sa constatam ca acumulatorul este mort.

Putem porni motorul daca primim curent de la alta masina, cu ajutorul a doua
cabluri sau prin tractare/impingere, contactul pe ON si cutia de viteze in traptea a doua. Daca avem cutie automatica, varianta din urma este interzisa. In continuare, alternatorul va incarca acumulatorul, dar ce trebuie sa stiti este ca pentru a-l readuce la parametrii initiali acesta trebuie incarcat cu un redresor, timp de 24 de ore, in cel mai scurt timp posibil.

Cand exista sanse maxime sa ne “lase” acumulatorul? Sunt doua perioade in an cand aceste sanse ating un maxim: vara si iarna. Vara, din cauza incalzirii excesive se evapora apa din electrolitul acumulatorului, cauzand moartea acestuia.

Iarna, din cauza frigului, reactiile chimice sunt inhibate si se ajunge la acelasi rezultat.

Bineinteles ca un acumulator in stare buna va face fata acestor incercari; cedeaza cele care sunt la limita sperantei de viata.

Trebuie sa mentionam ca aproape toate cazurile de incendiere a autovehiculelor pornesc de la instalatia electrica si ca o prima masura de contracarare se impune decuplarea imediata a acumulatorului de la circuitul electric dupa ce, bineinteles, am oprit motorul.

Contacteaza-ne pentru o programare la service-ul auto Ciclop.

Categorie: