Ce suspensie este mai bună?

Ce suspensie este mai bună?http://ciclop.ro/wp-content/uploads/2019/01/suspensie.jpg

Suspensia autovehiculului este unul dintre elementele cele mai importante și căruia constructorii îi acordă o foarte mare importanță. De-a lungul timpului suspensia a suferit mai multe modificări, acum amortizoarele pot fi înlocuite cu perne de aer sau sunt hidro-pneumatice. La fel și arcurile, pe mașinile mai vechi erau montate arcuri pe foi, în prezent sunt montate bare de torsiune sau arcuri elicoidale.

Brațele și basculele sunt și ele de multe feluri, de la aranjamentul punții, pâna la felul în care fuzeta este prinsă de sașiu. Aici putem avea suspensie rigidă de mai multe tipuri, de Dion, de exemplu, un model mai vechi întâlnit la vehiculele cu transmisia montată pe puntea spate, cum e cazul lui Alfa Romeo 75. Majoritatea masinilor au suspensie rigida fixă, care face ca întreaga punte să se miște la unison, altele au suspensie independentă, care la rândul ei  este de mai multe feluri, în funcție de cum sunt organizate brațele care leagă fuzeta de sașiu.

Suspensia McPherson

Suspensia MacPhearson este un sistem de suspensie care foloseste un piston telescopic ca pivot virant superior. Este folosita intensiv pentru axul fata al masinilor modern si este denumita dupa cel care a patentat designul.
11Pistonul foloseste un sistem bifurcat sau o legatura comprimata de o legatura secundara – generand un punct de montare inferior pentru axul rotii. Acest sistem de la bratul inferior inlocuieste lateral si longitudinal locasul rotii. Partea de sus a butucului este fixata rigid in partea de jos sau partea exterioara a pistonului. Linia de la montajul superior al pistonului, pana la articulatia inferioara da inclinarea axului volanului.
Pentru a fi cu adevarat de success, pistonul MacPhearson a necesitat intrducerea constructiei monocorp – deoarece necesita mult spatiu vertical si o montare rigida plus o distributie specifica a socurilor. Pistonul va face corp comun cu arcul si amortizorul (Suspensie tip Coilover). Arcul poate deasemenea avea coloana de volanatie inclusa in partea inferioara. Setarile genereaza mai mult spatiu in compartimentul motor si ofera o metoda usoara de a seta geometria suspensiei.

 

Avantaje
Este o alegere destul de populara din cauza simplitatii si a costului redus de fabricare.

Dezavantaje
Analiza geometrica arata ca nu permite miscarea verticala, laterala sau si-si a rotii fara modificarea unghiului de cambrare.
Nu da o manevrabilitate la fel de buna ca si suspensia dublu-bifurcata sau multi-link deoarece de mai putina libertate in schimbarea unghiului de cambrare sau a centrului de rului.
Tinde sa transmita zgomot si vibratie de la drum direct in sasiu – generand nivele ridicate de zgomot si o senzatie dura in comparatie cu sistemele dublu-bifurcate – fiind deci necesare mecanisme extra de reducere a zgomotului.
In ciuda faptului ca acest sistem de suspensie are mai multe dezavantaje decat avantaje pentru uzul curent, este in continuare folosita in masinile performante precum BMW sau Porsche.

Suspensia Double-Wishbone

O evolutie a suspensiei de mai sus, McPherson, se numeste Double-Wishbone. Numele vine de la acel os numit in engleza Wishbone, cunoscut in romaneste drept „iades”. Adica acel os in forma literei V. Adica acea forma pe care o are in general o bascula cu doua puncte de prindere pe sasiu si unul de fuzeta. Double Wishbone, spre deosebire de McPherson, are doua bascule, una inferioara, una superioara. Ceea ce ofera o aderenta sporita a rotii, inclusiv in viraje, pentru ca fuzeta se va misca doar sus-jos, nu si spre interior. Aceasta suspensie este intalnita pe diverse automobile, fiind in anii ’90 introdusa pe mai multe masini Honda, atat pe puntea fata, cat si pe puntea spate.

Suspensia MultiLink

Începand cu sfarsitul anilor 80 suspensia multi-link a inceput sa fie folosita de tot mai multi fabricanti de automobile.

Ce este Suspensia multi-link

Primele masini care au folosit aceasta configuratei au fost Nissan-ul 200 SX (Silvia), Mercedes-ul 190, Infiniti Q45 si nu in ultimul rand seria 3 de la BMW.

Acest tip de suspensie este foarte greu de definit deoarece acesta este de mai multe feluir si anume are mai mult de trei brate. Aceste concepte diferite au unghiuri si conceptii foarte diferite de exemplu la BMW suspensia multi-link are forma literei Z si ofera un feeling foarte accentuat iar dimensuni sunt relativ mici.

Un alt tip este cel folosit de catre Honda Accord care este in mare o suspensie cu patru brate care are in plus si un al cincilea brat. Sistemul Quadralink al celor de la Audi are patru brate si chair daca seamana cu o suspensie cu dublu brat aceasta elimina vibratiile transmise coloanei de directie.

In comparatie este foarte dificil sa spunem ca suspensia multi-link ofera o manevrabilitate superioara celei cu dublu brat insa majoritatea masinilor supersport folosesc aceasta ultima solutie. Doar Porsche 993, 996, Nissan Skyline GT-R folosesc suspensia multi-link.

Alte modele care folosesc pe puntea spate multi-link sunt Volkswagen-ul Golf V si derivatele sale (Skoda Octavia II, Seat Leon, Audi TT, Eos si Jetta), Passat, Opel Vectra, Ford Mondeo, Volvo S60, S80 etc.

Ce suspensie este mai buna?

Depinde ce vrei de la o masina. Producatorii stiu pentru ce este construit fiecare model auto si au montat suspensie corespunzatoare. Pe vehiculele din clasa mini, de oras, o sa vezi suspensie independenta McPherson pe fata si suspensie cu punte rigida pe spate. Deoarece nu e nevoie de aderenta si stabilitate in viraje luate cu viteza mare. Vehiculele care vor confort, dar si performanta, vor avea double-wishbone la toate rotile, iar cele care vor un confort si mai mare, cuplat cu manevrabilitate optima, vor opta pentru MultiLink, cum este cazul autoturismelor de performanta sau cele de lux.

Foto: www.4tuning.ro

 

 

Categorie: