De ce trepidează volanul?

De ce trepidează volanul?https://ciclop.ro/wp-content/uploads/2018/11/trepidatie-volan.jpg

Mulți dintre noi se confruntă cu problema cauciucurilor care provocau bătăti în volan la o anumită viteză. Soluția pare simplă, insă nu este așa. La prima vedere mulți am spune că schimbarea cauciucurilor, a jantelor și echilibrarea roților ar rezolva problema. Este chiar așa? Haideți să vedem pas cu pas cam ce ar trebui să verificăm.

Luăm prin eliminare elementele trenului de rulare al mașinii și echilibrarea care egalizează diferențele de masă ale jantei și încearcă să aducă un echilibru al vehiculului pe axa longitudinală. Dar dacă pneul are alte probleme? Poți să îl verifici pentru avarii pe flanc sau pe suprafața de rulare, cauze comune ale vibrațiilor. Însă nu poți să verifici nereguli în felul în care pneul calcă șoseaua.

Singura variantă de a face această verificare este aparatul de echilibrat roți Road Force Touch de la Hunter.

Au fost verificate 48 de pneuri, dintre care 36 sunt clasice, iar 12 sunt runflat. Cele din urmă îți permit să mergi câțiva kilometri chiar și după ce au pierdut presiunea, însă sunt criticate adesea. De ce? Pentru că runflat-urile au flancuri ranforsate, esențiale pentru această capacitate în caz de urgență, dar criticate adesea pentru nivelul de confort oferit.

Prima surpriză: unele anvelope noi se comportă mai prost decât pneurile uzate.  Pneurile Kumho testate au început să vibreze când le-au fost aplicate 125, respectiv 130 N. Această forță corespunde unei mase de 13 kilograme. Pe care o resimți la fiecare rotație. Nu pare grav? Dacă circuli cu 100 km/h, o vei simți de 15 ori pe secundă. Deja nu mai este de ignorat!

Pneurile de la Continental și Hankook din testul nostru manifestă și ele un comportament sub așteptări. Însă, pneurile Dunlop, Goodyear și runflat-urile de la Bridgestone s-au descurcat bine. Ne intrigă calitatea producției de la Hankook. Forțele radiale măsurate fluctuează între 5 și 95 de Newtoni. Ceea ce ne pune pe gânduri. Care este limita maximă admisă? Mercedes permite doar 65 de Newtoni, pe când Hunter afirmă că maximumul este 80 de Newtoni.

Testul nostru a relevat faptul că 30 de pneuri testate ating un maxim de 50 de Newtoni. Tocmai de aceea, vom folosi acest prag. Orice anvelopă care depășește pragul nu este acceptabilă, în timp ce pneurile care sunt sub nivelul descris sunt agreabile. Totodată, adunăm fluctuațiile forței radiale pentru toate cele patru pneuri. Suma nu trebuie să depășească 200 de Newtoni.

Volanu mașinii nu are voie să tremure! Pentru situațiile în care vă confruntați cu această problemă trebuie acționat imediat și trebuie verificate următoarele:

  1. Sunt echilibrate corect anvelopele?
  2. Există joc în bieletele de direcție sau în brațele suspensiei?
  3. Butucii roților și discurile de frână (sau tamburii, după caz) sunt în stare bună? Sunt cu siguranță rotunde ambele componente? Inspecția vizuală nu este suficientă pentru acest test.

Dacă ai răspuns cu da la toate trei întrebările de mai sus și vibrațiile nu au dispărut, înseamnă că ai nevoie de o verificare a concentricității roților.

Rezumatul testelor de anvelope pentru dimensiunea 205/55 R16 (mărime comună):

*VFR: Variații ale forței radiale; DOT: Data de producție, săptămână și an; Dezechilibru: nu a punctat la general, dar a fost criteriu de departajare când a fost nevoie.

Foto: cars.ro

 

Categorie: